HUKKATS hyoro Roc

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河村尚子ピアノリサイタル~Allシューベルトプログラム

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【日時】2022.9.13.(水)19:00~

【会場】紀尾井ホール

【演奏】河村尚子

 

〈Profile〉

 1981年に兵庫県西宮市に生まれる。5歳で渡独し、ピアノを学ぶ。ハノーファー音楽演劇大学でウラジミール・クライネフに師事。

これまでにNHK交響楽団、日本フィルハーモニー交響楽団、東京都交響楽団、東京交響楽団、京都市交響楽団、兵庫芸術文化センター管弦楽団、名古屋フィルハーモニー交響楽団、関西フィルハーモニー管弦楽団、広島交響楽団、仙台フィルハーモニー管弦楽団、群馬交響楽団、チューリッヒ・トーンハレ管弦楽団、チェコ・フィルハーモニー管弦楽団、バイエルン放送交響楽団、モスクワ・ヴィルトゥオージ、スロヴェニア・フィルハーモニー管弦楽団、マンハイム国立劇場管弦楽団、ミュンヘン室内管弦楽団、ウィーン交響楽団、ベルン交響楽団、ローザンヌ室内管弦楽団、モスクワ放送交響楽団、ウクライナ国立フィルハーモニー管弦楽団ほかと共演した。

2019年の日本デビュー15周年を見据え、2年がかりで「ベートーヴェン:ピアノ・ソナタ・プロジェクト」に取り組み、自ら厳選した14のソナタを全4回のリサイタルで披露している。2019年10月公開の映画「蜜蜂と遠雷」にてピアノ演奏(栄伝亜夜演奏部分)を担当した。

 これまで、ウラジミール・クライネフ、澤野京子、マウゴルジャータ・バートル・シュライバーの各氏に師事。現在、ドイツ・エッセンのフォルクヴァンク芸術大学教授、東京音楽大学特任講師。

【promote news 】

(By Ryoichi Matsumoto / Yomiuri Shimbun Staff Writer11:49 JST, August 18, 2022)

Germany-based pianist Hisako Kawamura has so far performed two of Schubert’s last piano sonatas this year. Now the only sonatas from this period that remain are the final two, both published posthumously. What is she trying to convey in these performances?

Schubert’s sonatas pose difficult problems to pianists. Having no clear structure, unlike the sonatas of his contemporary Beethoven, they tend to sound as if they are happily singing and dancing without end. But Kawamura seems to have no problem with this.

“It’s like Schubert himself is enamored by the fundamental joy of music and absorbed in playing with sounds, which suits my temperament,” Kawamura said.

This year, she is performing four of Schubert’s last sonatas. She played two at her March recital, and will play two more at her September recital. At her March recital, she played Piano Sonata in G major, D 894 and Piano Sonata in C minor, D 958. These last sonatas have been somewhat deified, but she refused to perform them primly and instead played them with a carefree, almost improvisational feel and successfully depicted their cheerful aspects.

“They are bright, but there’s also a hint of resignation. His health was deteriorating, so he must have been feeling physically weak. Perhaps that’s the reason why he craved cheerfulness,” she said, thinking about the works.

At her September recital she will play Piano Sonata in A major, D 959 and Piano Sonata in B-flat major, D 960, which the composer completed several months before his death at the age of 31.

“[In those sonatas] he absorbs himself in the music to ease his physical pain and deliberately acts in good spirits. But his death was close at hand,” Kawamura said, looking as if she was feeling his immensely beautiful farewell from this world.

It is extremely difficult to convey such a mood. It can end up as boring music all of a sudden unless the player understands and expresses subtle changes in tempo, slight accents, the phrasing of the inner voice and the harmonies making transitions every second.

“In the past, I just spontaneously caught the detailed expressions with my intuition,” she said. “Now I read the scores thoroughly and think about the messages hidden in the background. I also want to face the music unaffectedly so that it won’t sound too serious.”

Kawamura is planning to use the recitals as a catalyst for her to delve further into Schubert’s music. She is considering making recordings some time in the future, but she is cautious, saying, “I’m still not up to the standard of making recordings right now.”

Her words underline her sincere and extremely delicate, sensitive approach to the composer.

The forthcoming recital will take place at Kioi Hall in Chiyoda Ward, Tokyo, on Sept. 13.

 

【曲目】

①「楽興の時」第3番へ短調D780/3Op.94-3

 

②「3つの小品」より第3番ハ長調D946/3

 

③ピアノ・ソナタ第20番イ長調D959

 

《20分の休憩》

 

④Impromptus 3 Ges dur

 

⑤ピアノ・ソナタ第21番変ロ長調D960

 

【演奏の模様】

 今日のプログラムは、オール・シューベルト、しかも最終期のソナタが二つも。使用ピアノはベーゼンドルファーです。

シューベルトのピアノ曲は、自分にとっては、一番のお気に入り、此れ等のピアノ曲に恋をしているのかも知れません。「恋の道は盲目」「あばたもえくぼ」、どんなピアニストが弾いても、シューベルトは素晴らしい演奏に聞こえてしまいます。以前そのことを家の上さんに話したら、「血迷っているわね。私のことは、どうなの?あばたもえくぼ?」と切り返されてしまった。

 そう言う訳で、今日の河村さんのドイツ仕込みの素晴らしいシューベルト演奏は、天にも昇る心地で聴いていたので、演奏のどこがどうのこうのと語るも涙、でなくて語るもおろか。従って休憩中に買った今日の演奏曲が入ったCDを、後日頭を冷やしてからじっくり聴いて、今日の演奏を思い出しつつ何か気が付くことがあれば、何かの機会に記したいと思いますが、まー無理かも知れない。

 尚アンコールとして二曲演奏されました。

①「楽興の時」第6番

②「楽興の時」第2番

    でした。文句なしの演奏。